fredag 27 maj 2011

Växeln hallå, hallå!

Ska det inte läggas ut på entreprenad eller säljas så ska det outsourcas. Nu gäller det servicefunktioner inom Landstingsservice. T ex landstingets växel där 23 personer idag ser till att lotsa patienter, medborgare och landstingets egen personal till rätt instans eller rätt person dygnet runt. Landstinget är en stor organisation och många är osäkra på vart de egentligen ska när de ringer växeln. Men med stor kännedom om organisationen och personkännedom så löser växelns personal de flesta problem. Hur ska det gå i framtiden när verksamheten ska upphandlas var tredje eller vart fjärde år? Hur ska denna unika kompetens kunna följa med? Och eftersom man räknar med att få tjänsten ca 2 miljoner kronor billigare (=20%) så måste det innebära en neddragning av personalstyrkan och/eller försämrade arbetsvillkor.
Landstingets växel är en oerhört viktig funktion för hela landstinget, en portal till vården inte minst. Den får inte slarvas bort i ivern att bevisa att privata kan göra det billigare. Tyvärr är beslutet redan fattat men må förnuftet segra i slutändan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar